Årskrönika 2014

Kommentera
Då har vi fått ett år till att passera. Tiden går fort, man glömmer lätt och jag har roat mig med att sammanställa vårt husprojekt-år. 
 
Året startar med en vinter som är usel ur vinterhänseende. Med det menar jag att vi har för dåligt med snö för att kunna utnyttja vintern som vi önskar. Inte mycket till skidåkning, inte mycket turer på skoter heller och promenaderna sker på isiga vägar väldigt ofta. 
 
När vinter övergår i vår har det trots allt sina fördelar att det varit så snöfattigt. Vi kan elda ris och kratta väldigt tidigt och vi startar årets största projekt i början av mars. Köket blir upp-piffat och jag börjar med att riva ut det förfärligt mörkt bruna kaklet. 
 
 
Maj startar upp sommaren med skönt väder och vi hinner påbörja lite utomhusprojekt, målar trädgårdsmöblerna i ny kulör och krattar klart tomten. Tyvärr avstannar det sommarsköna vädret och lämnar oss sedan i en ganska lång period av kyla innan det vänder igen och blir den varmaste skönaste sommaren på länge. 
 
Småfixar lite inne, köper ramar på loppis som målas och hängs upp, räddar en spegeldörr från pappa och mamma som får hamna som dekoration inne och målar massor av fönster. Massor massor massor av fönster målas. 
 
 
Veden huggs, klyvs och läggs på tork och hösten börjar smyga sig på. Jag hittar en kökssoffa på loppis som blir vårt höstprojekt, den avlutas, slipas och betsas, får ett nytt lock till tillsist kan vi inviga den. 
 
Några träd på tomten röjs undan och vi avslutar utomhussäsongen där vi började den, med att elda ris
 
Höst övergår till vinter men vi saknar snö och kyla väldigt länge. Den dyker upp strax före jul och allt blir sådär julmysigt som jag önskar det. Julpyntar både ute och inne
 
 
Och nu då? Ja, här ligger nu 2015 helt projektlös hittills. Eller näe, det gör den inte för redan nu behöver vi byta en vattenpump samt möjligen också åtgärda infiltrationen som vi fick påbackning på vid slamtömningen i somras. Så nu kör vi... Rakt in i 2015!