Många burkar senare

Kommentera
Jakten på den bäst lämpade kulören pågår. Fortfarande. Åhhh, vad tjatigt. Jag skulle så gärna vilja ha huset i husets 'originalutförande' vilket innebär att tunt lager av trälasyr med aningen svagt blå/grå nyans där timrets träfärg ändå går igenom.
 
"Du kan sluta tro att du skall hitta en täckande lasyr som blir på det sättet" fick jag veta på färgaffären. Såklart är det så. Det kommer inte gå att hitta en mer eller mindre täckande färg som motsvarar det 'levande' i en lasyr som släpper igenom mycket av träets egen struktur och färg.
 
Där är vi nu. Många provmålningar senare. De senaste är den översta på fönstrets vänstra sida. En grå kulör som just nu är den som 'duger' bäst. På andra sidan fönstret, är den beige/bruna som också känns OK.
 
Ogillar grått egentligen, känns tråkigt och fantasilöst och här kommer vacklandet och velandet. Grått är det 'enklaste' hos oss nu. Att välja helt nya färger skulle ta oss en evighet att resonera kring och dessutom skulle hela förra och ännu förra sommarens många målningstimmar av socklar, dörrar, foder, fönster osv vara förgäves...
 
Jag ser färgen på huset som en slags förmedlare av en känsla. Önskar förmedla: hemtrevligt och 'varmt' och vänligt. Det får jag inte ihop med det grå. Det är nästa tvärtom med den färgen. Lite konstgjort och stelt på nåt sätt...
 
Åhh tänk om någon annan både kunde ta fram den allra bästa färgen/färgkombinationerna för vårt hus och sen också måla det. Då skulle jag ligga i hängmattan och kika på under tiden  :-D